zaterdag 28 februari 2015

Laatste weekje in het 6de leerjaar

Suosi dai!

Hier ben ik weer met meer nieuws! ;)

Maandag 23/02/2015

Maandagochtend zijn we gaan ontbijten samen met Francesco. Om 10.45 uur nam Francesco de bus naar Ratanakiri. Nadat we afscheid namen, keerden we terug naar de Moon River om daar iets te eten.


Rond 12.30 uur keerden we terug naar ons huisje om ons schooluniform aan te trekken.
De leerlingen hebben van maandag tot en met woensdag examens, vandaar dat we enkel moeten observeren. Deze week gaan de lessen weer door tijdens de namiddag van 13 uur tot 17 uur.

Maandag hadden de leerlingen een examen Moral. Dit was volledig in het Khmer... Kevin en ik verstonden er dus niet veel van. Woensdag zal iets zinvoller zijn voor ons, want dan is het examen wiskunde.

Na school zijn we terug op toer geweest met ons brommertje. We volgden de Mekong maar nu nog verder dan waar we al geweest zijn. Het was weer een super mooie rit. Het is echt genieten: mooie uitzichten, vriendelijke mensen, rustgevende dorpjes... Je kan het eigenlijk niet omschrijven hoe prachtig het is!



's Avonds aten we streetfood, wat heel goedkoop is en lekker! :)

Dinsdag 24/02/2015

Dinsdagochtend namen we de tijd om jullie weer op de hoogte te brengen van alles wat we hier doen, we werkten dus aan onze blog. Aangezien het internet niet altijd zo super is, neemt dit vaak heel wat tijd in beslag om de foto's te uploaden enz. Met heel wat geduld zijn we er in geslaagd een nieuwe blogpost te typen. Wat we allemaal niet over hebben voor jullie! ;)

's Middags zijn we een pizza gaan eten ( ja hoor zelfs pizza vind je hier ;) ).

Nadien gingen we op zoek naar enkele materialen voor wiskunde, zo kregen we een zicht op de prijzen. We hebben namelijk al besloten dat we de school gaan steunen met didactische materialen die ze jaarlijks opnieuw kunnen gebruiken. Bovendien zouden we hen ook een stevige kast met beveiliging willen geven aangezien er al vaak werd ingebroken op de school. Veel didactische materialen werden reeds gestolen, met een stevige kast willen we dit in de toekomst voorkomen.

Bovendien zijn we er zeker van dat het onderwijs ook effectief zal verbeteren wanneer de leerkrachten de nodige materialen hebben. Nu is het niet zo efficiënt om telkens goed te onderwijzen zonder de nodige didactische materialen. Hiervoor willen wij ons steentje bijdragen.

In de namiddag trokken we er nog even op uit met ons brommertje. :)
We wilden de andere kant van de Mekong verkennen, maar al snel kwamen we uit op een deel
waar we werkelijk alle baantjes geprobeerd hebben, maar telkens weer uitkwamen op een doodlopend paadje. We besloten om terug te keren en over de brug te gaan en daar eens verder te rijden. 

Alweer een prachtige rit, door kleine dorpjes en prachtige natuur. 





( Bewerkt en mogelijk gemaakt door Kevin Kiekens. :) )


's Avonds besloten we om ons eens te laten masseren. Dit viel dit goed mee, soms een beetje te hard, maar het heeft me wel deugd gedaan. :)

Woensdag 25/02/2015

Woensdagochtend begonnen we alvast met de voorbereidingen voor onze Engelse lessen op donderdag. De lessen waren zo goed als af, maar het materiaal gingen we 's avonds maken.

Om 12.30 uur vertrokken we naar de lagere school. Woensdag hadden de leerlingen examen van wetenschappen en wiskunde. Het eerste uurtje maakten ze het examen wetenschappen. Nadien kregen ze 2 uur de tijd voor het examen wiskunde.

Het examen wiskunde ziet er als volgt uit:



1. Kommagetallen omzetten in breuken en procenten.

2. Breuken omzetten in een kommagetal.

3. Kommagetallen ordenen van klein naar groot.

4. De oppervlakte berekenen van het grijze gedeelte.

5. Een vraagstuk:
             - Berekenen van de oppervlakte in landmaten.
             - Gewicht bepalen.
             - Prijs bepalen.
         




De leerlingen gingen meteen aan de slag. Je merkte al gauw dat er heel wat leerlingen het moeilijk kregen vanaf vraag 4. Bovendien waren er een aantal leerlingen die ofwel oefening 4 ofwel oefening 5, ofwel beiden niet gemaakt hebben.

Bij oefening 4 zag je ook dat de tekening niet werkelijkheidsgetrouw was. De lengte van de rechthoek was namelijk 45.50 m terwijl de zijde van het vierkant slechts 4 meter was ( en dit was zeker de helft van de grote zijde).

Ook de leerlingen die blind zijn, namen deel aan het examen. Voor het examen wetenschappen werden ze alle drie apart mondeling ondervraagd. Bij het examen wiskunde dicteerde de leerkracht de vragen. Eén iemand schreef deze vragen dan in braille op, zodat ze ook de tijd hadden om alle vragen op te lossen. Ze maakten hun examen in het braille, hiervoor hadden ze speciaal materiaal om mee te werken. Zij gaan ook nog naar een andere school voor blinden, daar wordt hun examen verbeterd door hun leerkracht.



Aangezien ons doorlopend project is: het ontdekken van misvattingen in wiskunde, vroegen we of we de examens mochten verbeteren. De leerkracht ging hiermee akkoord en we mochten de examens meenemen naar huis om deze te verbeteren en te bekijken. 's Avonds werd dan ook de rode balpen boven gehaald. ;)

We kregen in de namiddag te horen dat we donderdag geen Engels moesten geven omdat het de laatste donderdag van de maand was. De voorbereidingen van die ochtend zijn dus voor volgende week. :)

Donderdag 26/02/2015

Donderdagochtend werden we om 8 uur op de lagere school verwacht om een les wiskunde mee te volgen van een leerkracht.

Voor deze les zaten er in de klas slechts 17 leerlingen aangezien de overige plaatsen voorzien waren voor leerkrachten, studenten, directie... We stelden ons echter de vraag of het niet alleen de sterke leerlingen waren die toen in de klas zaten.

De les ging over cijferoefeningen. Op het einde, als evaluatie, kregen de leerlingen per twee enkele geometrische figuren met een cijfer erop. Dit waren de uitkomsten van oefeningen die aan het bord stonden. De leerlingen moesten hun figuur bij de juiste oefening hangen. We vonden dit een goede evaluatie, al hadden we er ook onze bedenkingen bij. Zo stonden er telkens oefeningen van dezelfde vorm, nl. een natuurlijk getal x een decimaal getal. Dit is echter niet de formule om de oppervlakte van een trapezium, driehoek, vierkant... te berekenen. De leerkracht had dus beter gewoon een getal op een papier gekleefd in plaats van op een geometrische figuur. Ofwel enkel de rechthoek en parallellogram gebruikt, want dan zou de formule wel kloppen.



Zoals je ziet op de foto's was het bordschema ook een beetje chaotisch. :)
De formules werden overal gehangen waar een plaatsje was.

Nadat de les was afgelopen, gaven de andere leerkrachten en studenten feedback. Er werden zowel positieve als negatieve punten aangehaald en ook vragen gesteld.
Dit was natuurlijk allemaal in het Khmer, maar we konden er wel uit opmaken dat er iets over het bordschema werd gezegd.

Ik vind het heel goed dat de school zaken als deze laat doorgaan. Op die manier leren de leerkrachten van elkaar, ze zien hoe anderen het aanpakken en vertellen elkaar hoe het nog anders en misschien beter kan.

Nadien startten we met de voorbereidingen van onze les. Deze hebben we nog niet volledig afgewerkt aangezien we vrijdagochtend op de hogeschool (PTTC) worden verwacht om aan de les te werken.

Vrijdag 27/02/2015

Vrijdagochtend vertrokken we om 7 uur om te gaan ontbijten en al wat verder te werken aan onze les. Rond half 9 kwamen we aan op de hogeschool, daar startten we met het maken van ons materiaal. Om 10 uur vertrokken we om verder te werken aan onze lesvoorbereiding. We maken deze namelijk op onze computer en aangezien op de hogeschool niemand zijn lessen maakt op de computer, halen wij deze ook niet boven. De studenten schrijven al hun lesvoorbereidingen in een schrift. Mijn medestudent wist me ook te vertellen dat ze hun thesis ( ongeveer 40 pagina's) volledig met de hand schrijven! Ik krijg al zeer aan mijn hand als ik eraan denk...

In de namiddag gaf ik het eerste uur wiskunde. De les ging over vermenigvuldigend cijferen van een natuurlijk getal met een decimaal getal.

Kort verloop van de les:
- De lln berekenden de oppervlakte van de school en van de speelplaats.
- De lln maakten enkele oefeningen individueel.
- Per groep van 4 lln kregen ze een oefening, op bord hingen de oplossingen. Ze moesten hun oefening bij de juiste oplossing hangen.
- De lln maakten nog een oefening op hun whitebordje/ krijtbordje.


















.





Nadien gaven de Cambodjaanse student-leerkrachten terug les.

Het voorlaatste uur kregen we bezoek van studenten die in hun laatste/ derde jaar zitten van de tandartsopleiding. Alle leerlingen werden één voor één naar voor geroepen. Daar mochten de leerlingen op een bankje gaan zitten en controleerden de studenten het  gebit van de leerlingen. Het was opvallend dat veel leerlingen tegenstribbelden om niet te moeten gaan. :)


Het laatste uurtje was een les beweging. Deze keer mochten de leerlingen verschillende spelletjes spelen, waardoor het er soms wel heel wild aan toe ging. :)

's Avonds dronken we nog iets bij enkele kaartenspelletjes. :)

Ziezo nu zijn jullie alweer op de hoogte van alles! 

Juhm Rieph Lie! ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten