dinsdag 24 februari 2015

Teacher Steffie

Hello everybody!

A message to keep  you informed.

Woensdag 18/02/2015

Woensdagochtend vertrokken we rond 6.30 uur naar school. Wanneer de les startte, merkten we meteen dat er een heel aantal leerlingen minder waren. Ik had 18 leerlingen i.p.v. 37... Het was woensdag namelijk Chinees Nieuwjaar en veel mensen vieren dat hier. Bovendien luidde er meteen protest van de leerlingen wanneer ze hoorden dat ze tot 11 uur moesten blijven, want ze wilden om 9 à 10 uur doorgaan om Chinees Nieuwjaar te vieren. Uiteindelijk zijn de leerlingen toch tot 11 uur gebleven waardoor ik het laatste uurtje nog les kon geven. Aangezien ik zo weinig leerlingen had, besloot ik om het huiswerk en de formules kort te herhalen. Twee personen van VVOB kwamen toen een half uurtje meevolgen.


's Middags gingen we ons thuis omkleden ( het uniform is echt heel warm). Wanneer we weer wilden vertrekken, werden we uitgenodigd door de mensen die onder ons wonen om Chinees Nieuwjaar mee te vieren. Zij zijn de eigenaars van het gebouw en verblijven hier soms voor enkele dagen, dikwijls staat het ook gewoon leeg. ( Wij zitten namelijk op de eerste verdieping.) Er werden twee tapijten op de grond gelegd en in het midden werd allerlei eten geplaatst. We hebben ons buikje dus goed kunnen vullen.

Een overzichtsfoto: 

/

De mensen waren echt heel vriendelijk voor ons. We kregen zelfs nog wat fruit en een typisch Cambodjaans gerechtje mee. Om 13 uur moesten we jammer genoeg vertrekken om onze lessen voor te bereiden. Eerst gingen we naar een guest house waar we op de computer konden werken en rond 14 uur vertrokken we naar het PTTC waar we verder werkten aan ons materiaal. Toen we terug thuis kwamen, kregen we van de eigenaars nog een kom met restjes van 's middags aangeboden.

's Avonds zijn we nog even naar een locatie geweest waar we verder konden werken op de computer en aan het materiaal. Na nog heel wat knip- en kleurwerk konden we eindelijk richting ons huisje terugkeren.

Donderdag 19/02/2015

Donderdagochtend moest ik 4 uur Engels geven aan het 4de leerjaar. Deze keer leerden de leerlingen hoe ze zichzelf konden voorstellen.

Kort verloop van de les:

- Herhalen van de letters lezen + schrijven op whitebordje
- Aanbrengen 'My name is...' en 'What is your name?'
- Verwerken via balspel
- Aanleren 'See you soon'
- Aanbrengen lied



Tijdens het eerste uur kreeg ik ook bezoek van twee personen van VVOB en een leerkracht van het PTTC ( degene waarover ik reeds had gezegd dat ze afkomstig is van Amerika). Zij was enthousiast over de les. Van de persoon van VVOB kreeg ik nog de tip om het balspel in kleine groepjes te laten uitvoeren ( dit was eigenlijk al de bedoeling, ik weet niet waarom ik dit plots klassikaal deed :) ).




Een voordeel wanneer je 4 keer dezelfde les moet geven, is dat de les steeds beter wordt. Ik merk dat ik steeds denk 'Dat kan ik de volgende keer misschien anders aanpakken.'. Mijn les wordt dus ook elke les lichtjes aangepast. Hoewel die vierde keer soms net iets teveel is. ;)

In de namiddag werd ik om 14 uur terug op de lagere school verwacht voor een vergadering. Op deze vergadering waren 6 studenten aanwezig, een leerkracht en de onderdirecteur. De studenten konden vragen stellen over de leerstof en het lesgeven. Deze vergadering duurde een uur en was volledig in het Khmer. Ik heb er dus niet zo veel van begrepen. :)

's Avonds vonden nog de laatste voorbereidingen plaats voor de les die ik vrijdag moest geven.

Vrijdag 20/02/2015

Vrijdagochtend kwam er weer even een 'stressgevoel' op, aangezien de mensen van VVOB terug kwamen kijken. Dit was tijdens het tweede lesuur. Ik gaf een herhalingsles over de oppervlakteberekeningen van verschillende figuren. De feedback was heel positief en dat is best wel leuk om te horen! Ik kreeg ook kleine tips waar ik de volgende keer rekening mee kan houden: je blijft heel je leven leren. :)

Tijdens de les: 

Heel de klas op de foto: 




De leerkracht, de Cambodjaanse student-leerkrachten en ikzelf:



In de namiddag trokken Kevin en ik er nog even op uit. We gingen via de bamboebrug naar het eiland om dit verder te verkennen. Het was een veldweg met heel wat hobbels, maar nog net te doen. Nadien was er een stukje asfalt, maar dit was maar van korte duur. Na enkele minuten kwamen we op een echte veldweg uit wat voor een 'bumpy ride' zorgde, vooral in het losse zand.

Ondanks de slechte baan, was het zeker de moeite waard! Het uitzicht was gewoon overal prachtig! Rechts zag je de Mekong en links allemaal velden... We zagen zelfs mooie tropische vogels! Onderweg was er een veld met watermeloenen, waar iemand bij zat en deze verkocht. Dat konden we natuurlijk niet laten liggen, die heerlijke watermeloenen! :)






Rond 17 uur 's avonds stonden de twee medestudenten van Kevin ons op te wachten aan ons huisje. Vandaag moesten we namelijk terugkeren naar een begrafenis ( de vader van Kevin zijn leerkracht was zondag overleden). Een begrafenis wordt hier 7 dagen 'gevierd', we kregen maandag dan ook een brief mee waarop de verschillende data stonden met de beschrijving van wat er telkens zou gebeuren.


De grote tent viel meteen op als je door de straat reed. Toen we aankwamen en de tent binnengingen, werden we begroet door de familie. Nadien werden we naar een tafel geleid en kregen we meteen allerlei eten in het midden van de tafel geserveerd. Tot slot kregen we nog een lekker dessertje, dit was een soort pudding, heel zoet. Terwijl we aten gaf iedereen wat geld, dit werd in een enveloppe gestoken. Als we klaar waren met eten, werd de enveloppe afgeven. De persoon aan wie we dit gaven, zei dan iets door de micro in het Khmer ( we denken een soort gebed). Nadien vertrokken we meteen naar huis. Dit vonden we wel een beetje raar, maar het is blijkbaar de gewoonte om na het eten meteen te vertrekken. De tafels van mensen die vertrokken, werden zelfs meteen afgeruimd en aan de kant gezet.


Aangezien het 's avonds begon te regenen, zijn we die avond gewoon in ons huisje gebleven.

2 opmerkingen:

  1. Steffie

    Ik blijf je verhalen op de voet volgen. Leuk om te horen dat je zo'n goede feedback krijgt op je stage! Ik wou weleens dat ik eens een Cambodjaanse vlieg was.
    Het lijkt me dat je een bijzonder goed evenwicht gevonden hebt tussen het schoolwerk (les geven en voorbereiden) en het genieten (de uitstapjes die je maakt)... Super! Of... Heb ik het mis?

    Liefs
    Isa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Isa!

      Dat is fijn om te horen!
      Het is inderdaad leuk wanneer ze zeggen dat je goed bezig bent, het geeft ook de kracht om het nog beter te proberen doen en door te zetten. :)
      Wel in de week is het vooral voorbereiden, lesgeven en observeren.
      In het weekend proberen we meer de omgeving te verkennen en uitstapjes te maken.
      Het weekend is echter net iets te kort om verder te gaan dan Kampong Cham of Phnom Penh omdat alles ongeveer 6 uur rijden is... Aangezien we vaak pas zaterdagochtend kunnen vertrekken en zondag al zouden moeten terug keren is dat niet echt de moeite...
      Dat zal dus allemaal voor onze twee weken vakantie zijn. :)

      Liefs

      Verwijderen