vrijdag 13 februari 2015

Phnom Penh en de eerste lesjes

Johm riab sua! ជំរាបសួរ

Sorry dat het al even geleden is dat ik iets gepost heb, maar we hebben het is al een drukke periode geweest. :)

Vrijdag 6/02

Vrijdagochtend liep de wekker weer af om 6 uur.
We werden namelijk om 06.45 uur op de lagere school verwacht.
Deze ochtend observeerden we nog alle lessen.



Even kort vermelden:
- Voor de lessen starten kuisen de leerlingen de klas en de gang.
- De lessen duren 50 minuten en tussen elke les zit er een kleine 10 minuten pauze.
- De turnles gaat buiten door. De leerlingen doen eigenlijk bijna heel de les dezelfde oefening.

  Dit wordt duidelijk via onderstaand filmpje:



- Voor ons project merkten we al een aantal misvattingen op in de wiskundeles.

In de namiddag vertrokken we met de bus naar Phnom Penh. Heel het weekend verbleven we namelijk bij Amber en Amber in Phnom Penh. We zijn ongeveer vier uur onderweg geweest dus het was een lange trip. 's Avond zijn we nog iets gaan eten in een Libanees restaurant. Nadien brachten we nog een bezoekje aan een lokaal avondmarktje aan de River Side, dit was heel gezellig.

Zaterdag 7/02

Zaterdag gingen we naar het genocidemuseum en de gevangenis S-21 ( ook wel genaamd Tuol Sleng). Dit is een overblijfsel van de Rode Khmer, zij zorgden voor vele slachtoffers.Tijdens dit bezoek kan je getuigenissen lezen van mensen die deze periode hebben meegemaakt. In de gevangenis werden mensen gefolterd om zo bekentenissen af te leggen ook al hadden ze niets gedaan. Velen werden geëxecuteerd ( dit gebeurde op de zogenaamde 'Killing Fields') of stierven van de folteringen. Er zijn slechts 7 mensen van de 20.000 die het overleefden in de S-21. Eén van hen was hier ook aanwezig.

Het was heel pakkend om dit allemaal te zien, het is verschrikkelijk dat dit ooit is kunnen gebeuren.

Enkele foto's:






De slachtoffers werden op verschillende wijzen gedood en nadien in massagraven begraven.












Van elke nieuwe gevangene werd een foto genomen. Zo konden ze telkens controleren of niemand ontsnapt was.










De beenderen en schedels van de slachtoffers die tijdens de Rode Khmer gevallen zijn.










Dit is een foto van de kleine kamertjes waar alle gevangenen werden opgesloten.







's Avonds kookten we en aten we samen. Nadien speelden we nog een gezelschapsspel en dan kropen we vroeg in ons bed, omdat we de volgende ochtend naar de Killing Fields wilden gaan.

Zondag 8/02

Rond 9 uur vertrokken we zondag naar de Killing Fields. Wanneer je aankomt zie je meteen een groot herdenkingsgebouw met schedels in achter glas ( zie foto). Je ziet ook de oorzaak van hun dood en dit doet iets met je... We maakten een wandeling volgens de aangeduide cijfers, af en toe zag je een bord met uitleg over wat daar toen stond of wat er op die plaats is gebeurd.

We hadden geen oortjes gevraagd, omdat we dachten dat er veel van die borden gingen zijn. Dit was niet het geval, dus waarschijnlijk weten we nog niet de helft van het verhaal. Daarom dat we nog eens gaan terugkeren en dan nemen we de oortjes zodat we meer uitleg krijgen over alles.




 



 


Hier vind je meer informatie: http://www.cambodiasite.nl/killingfields.htm 

In de namiddag, rond 15 uur, namen Kevin en ik de bus terug naar Kampong Cham. Aangezien het ongeveer 4 uur rijden was, kwamen we pas om 19 uur aan in Kampong Cham. We zijn nog iets gaan eten en nadien zijn we naar ons huisje gegaan en meteen gaan slapen omdat we zo moe waren.

Maandag 9/02

Maandagochtend werden we om 7 uur op de hogeschool ( PTTC = Provincial Teacher Training centre) verwacht. We maakten hier onze lessen en ons materiaal voor de les die we in de namiddag moesten geven. De les ging over de oppervlakteberekening van een driehoek. Rond 11 uur gaan we iets eten, want om 12.45 uur moesten we op de lagere school zijn. De lessen starten namelijk om 13 uur en eindigen om 17 uur.

De eerste les was toch een beetje wennen. Ik gaf de les in het Engels en één van de Cambodjaanse studenten vertaalde dit naar het Khmer. Tijdens deze les was de leerkracht niet aanwezig, wat ik jammer vond, want daardoor kon ik geen feedback vragen.

Ik had steeds de neiging om enkel tegen Iny te praten in plaats van voor heel de klas te spreken. Buiten dit was de les wel goed verlopen en deden de leerlingen wat van hen verwacht werd. Soms waren er een paar leerlingen aan het prutsen, maar in welke klas is dat niet zo. :)

Na mijn les volgden er nog drie lessen.Tijdens één les gingen de leerlingen naar de bibliotheek op de school en werd er een verhaaltje voorgelezen.



Dit zijn de twee Cambodjaanse studenten waarmee ik samenwerk:

Dit is Iny Iny Kmeng Laor.


Dit zijn Iny Iny Kmeng Laor en Oeun Chy Clever.


's Avonds bereidden we onze les voor die we de volgende dag moeten geven. We zijn aan het werk geweest tot 22 uur. Het was dus een lange, maar geslaagde dag.

Dinsdag 10/02

's Ochtends gingen we terug naar het PTTC om ons materiaal te maken voor de les die we in de namiddag gaven. Het was opvallend dat de andere studenten daar enkel 'posters' gebruiken, grote papieren waar ze zaken op noteren. Ander materiaal of andere zaken worden er niet gemaakt. We zijn telkens de enige die aan het knippen zijn...


Nadien gingen we om ons schooluniform zodat we toch iets minder opvallen tussen de studenten. Bovendien appreciëren de studenten en leerkrachten dat enorm.

Hier is de foto waarop jullie allemaal wachten waarschijnlijk. :)


In de namiddag gaven we terug onze les. Deze keer ging het al iets vlotter en was ik de vertaling al iets meer gewoon. Hoewel ik steeds de neiging had om alles enkel tegen de Cambodjaanse studenten te zeggen in plaats van tegen de klas. Het was een les wiskunde waarin de leerlingen de formule voor de oppervlakteberekening van een parallellogram achterhalen. De leerlingen moesten van de parallellogram een rechthoek maken, maar dit was voor hen moeilijk om te ontdekken. Zelf zijn ze hier niet op kunnen komen, dit heb ik dus zelf voorgedaan zodat ze wisten wat de bedoeling was. De berekeningen zelf verliepen heel vlot. Iets dat opviel is dat ze vaak 'meter' schrijven i.p.v. 'vierkante meter' bij de oplossing.

Dit is het materiaal dat we voor de leerlingen hadden voorzien: 



's Avonds begonnen we met de voorbereidingen voor de volgende dag.

Woensdag 11/02

Woensdag verliep net zoals dinsdag. 's Ochtends maakten we onze materialen op de Hogeschool ( het PTTC) en in de namiddag gingen we naar de lagere school.
We gaven les van 13 uur tot 14 uur over de formule voor de oppervlakteberekening van een trapezium. De les verliep al iets vlotter. Ik merkte ook dat de leerlingen me soms al verstaan.Wanneer ik vroeg aan de leerlingen ' Are you ready?' antwoordden ze meteen. Ze zeiden ook steeds 'Thank you' en 'Goodbye teacher'.

Het materiaal dat we maakten voor deze les: 



Enkele foto's van de les ( je ziet meteen ook mijn schooluniform): 












Om 14 uur hadden we een meeting met de directeur van de school en twee leerkrachten. Er werd besproken waarover we les moeten geven in de Engelse les. Dit is namelijk het eerste jaar dat er op de school Engels wordt gegeven en wij moeten ook meteen de eerste les geven. 



Kevin moet lesgeven in het 5de leerjaar en ik in het 4de leerjaar. We geven telkens 4 keer dezelfde les aan 4 verschillende klassen. Kevin geeft 's morgens les en ik in de namiddag. Na de vergadering observeren we nog in de klas tot 17 uur. 's Avonds startten Kevin en ik met het maken van onze lessen. 

Donderdag 12/02

Donderdagochtend had ik om 8 uur een vergadering op de lagere school. Deze duurde 2 uur en was volledig in het Khmer, ik heb er dus niet veel van verstaan ( niets dus :) ). Achteraf vertelde Iny mij dat er een fout was in de lesplanning en dat sommige lessen twee uur moesten duren in plaats één uur. Alle lesonderwerpen werden besproken en ook het lesgeven zelf.

In de namiddag gaf ik 4 keer een les Engels aan de 4 klassen van het 4de leerjaar.




Een kort schema van het lesverloop:
- ABC song
- Repeating the letters A, B, C and D
- Practise the letters with a partner
- Learn to write the letters
- Write the letters in their notebook








De leerlingen waren telkens weer heel enthousiast! Ze vonden het super om Engels te leren en dat maakt het lesgeven nog zo fijn. Ze proberen zoveel mogelijk woorden in het Engels te zeggen. Zelfs onderling hoor ik ze tegen elkaar 'Thank you' zeggen, met een klein accentje erbij. :)

Enkele foto's van de les:






De leerlingen kregen de letters in het klein. Ik zei telkens een letter en de leerlingen staken deze letter dan in de lucht.













De ene leerling toonde een letter en de andere leerling zei welke letter het was. Als alle letters overlopen waren, werden de rollen gewisseld.











De leerlingen schreven de letters met hun vinger in de lucht en dan op hun bank.












Nadien noteerden ze de letters op hun krijtbordje.
Tot slot werden alle letters genoteerd in hun schriftje.












Dit was het bordschema.









's Avonds maakten we een document op waarin we alle misvattingen in wiskunde opsomden. Hier hebben we de voorbije dagen specifiek op gelet. Zowel vanuit onze observaties, als van foto's, ... hebben we deze informatie verzameld.

1 opmerking:

  1. Ge doet da daar precies wel echt goed eh. 'k Ben trots op u, nichtje!
    'k heb de indruk da 'k vree veel lees "daar moeten we nog eens terug naartoe", haha... Maar 'k zie da ge der vollenbak van geniet. Goed zo!
    Isa

    BeantwoordenVerwijderen