donderdag 5 maart 2015

Project misvattingen in wiskunde + uitstapjes

Hello everybody!

Zaterdag 28/02/2015

Zaterdagochtend zijn Kevin en ik gestart met het werken aan ons project 'misvattingen in wiskunde'.
We legden onze verschillende observatiegegevens samen en maakten hier een gezamenlijk verslag over.

Nadien bekeek ik de examens van mijn klas, ik zocht naar fouten die door verschillende leerlingen gemaakt werden. Deze noteerde ik al kort zodat ik hier de volgende dag kon aan verder werken.

Nadat we iets gegeten hadden, besloten we om er in de namiddag op uit te trekken met ons brommertje. We gingen naar de overkant van de Kizuna brug, deze keer zouden we de linkerkant bezoeken. We passeerden al vrij snel de rode vuurtoren, hierover hadden we al gelezen dat de trappen ervan heel stijl waren. Ik dacht echter dat dit wel zou meevallen en wou dus graag eens tot bovenaan in de toren gaan.


Wanneer ik echter de trappen zag, werd meteen duidelijk dat ze wel echt héél stijl waren. Het waren ijzeren baren met een vrij grote holte tussen elke trap... We zijn één stuk van de trap opgegaan, maar hebben dan toch maar besloten om terug te keren naar beneden. We waren er allebei niet zo gerust in. :)

Onderweg passeerden we weer tal van gezellige dorpjes, velden, prachtige uitzichten...
Het was weer een geslaagde rit. :)

 

Zaterdagavond zijn we nog even naar de Moon River geweest. Daar maakten we kennis met iemand uit Slovenië die gids is voor reizen doorheen Cambodja, Loas, Vietnam en Thailand. Wanneer het in Slovenië winter is, komt hij hier werken als gids en in de zomer is hij gids in Slovenië en Kroatië. Hij kon ons dus zeker wat tips geven over zaken die de moeite waard zijn om te bezoeken tijdens onze twee weken vrij. :)

Zondag 1/03/2015

Na het ontbijt ging ik verder aan de slag met het zoeken naar misvattingen bij de examens. Deze plaatste ik nadien in een document.

Aangezien het zondag ongeveer 38 graden was, bleven we in de Moon River tot ongeveer 14 uur. We speelden nog enkele kaartspelletjes, aten iets en dan vertrokken we naar een andere guest house.

We hadden daar namelijk afgesproken om 15 uur, aangezien we dan vertrokken op boottocht, in een kleine gondel, samen met twee Hollandse meisjes.



Ondanks dat het zo warm was, was het boottochtje ideaal. Het windje en de druppels die je af en toe voelde, zorgden voor voldoende verfrissing.
We passeerden eerst langs huisjes op het water, dit noemt men een kleine 'floating village'.
In het voorbijvaren wuifden de kindjes en volwassenen meteen naar ons.

















Nadien bracht de 'kapitein' ons met zijn boot naar het dorpje waar hij zelf woont. We wandelden door zijn dorpje en werden meteen omringd door alle kinderen. Ze gingen niet meer van onze zijde weg. :)
Ze namen ons meteen mee om ons een pasgeboren baby'tje in het dorpje te tonen.



In het dorpje zagen we ook een klein 'schooltje'. Dit waren slechts enkele bankjes en een krijtbord met hierover een dakje geplaatst. Op het bord zagen we dat ze net enkele Khmer letters hadden leren schrijven. Dit was dus een wereld van verschil met de staatsschool waar wij nu werken. 



Nadien gingen we naar het huisje van de bestuurder van ons bootje. De kindjes gingen allemaal mee, daar toonden ze ons meteen hun eigen huisje. Eén kindje nam een bal tevoorschijn en we begonnen meteen spelletjes te spelen. We gooiden de bal telkens naar iemand anders en als je hem liet vallen, moest je in het midden van de kring gaan staan, zongen ze een liedje en moest je dansen. Natuurlijk was er een sloebertje bij die de bal naar mij heel ver gooide, waardoor ik deze niet kon vangen. Ik moest in het midden gaan staan en dat vonden ze allemaal heel grappig. :) Nadien namen ze me mee onder hun huisje waar een viertal hangmatten waren. Samen met een kindje mocht ik ook in één van de hangmatten zitten. Ze toonden telkens voorwerpen of lichaamsdelen opdat ik in het Engels zou zeggen wat het was. Nadien zeiden ze de naam hiervan in het Khmer en moest ik dit nazeggen. Zo hebben we wat geleerd van elkaar. ;)

Na een uur en een kwartier was het jammer genoeg tijd om weer te vertrekken. De kindjes gingen heel de weg mee terug naar ons bootje. Telkens als er een daling was, telden ze af en dan liepen we met een hele slinger van een vijftal kindjes naar beneden, om dan te vallen en te lachen. Wanneer we aankwamen aan het water, speelden ze meteen hun kleren uit en vroegen ze of ik mee wou gaan zwemmen. Ik zei 'nee', maar ging wel gewoon met mijn voeten in het water. Niet veel later hingen er 6 kindjes aan mijn armen te trekken om me toch in het water te krijgen, wat hun nog lukte ook! :)
Om eerlijk te zijn, het deed best wel deugd om even in het water te zijn! :D
Ze bleven maar achter me lopen om me weer in het water te duwen, leuke momenten!




Na de waterpret was het jammer genoeg tijd om te vertrekken. We keerden terug richting de vertrekplaats. Daar zijn we echter eerst nog eens voorbij gevaren, tot aan de bamboe brug om daar te genieten van een mooie zonsondergang!













Maandag 2/03/2015

Maandagochtend nemen Kevin en ik de eerste bus richting Phnom Penh. Deze was om 7.45 uur waardoor we toch vrij vroeg moesten opstaan, aangezien we daarvoor nog wilden gaan ontbijten.
Weer een rit van 4 uur op de bus... We waren dus blij als we aankwamen.

We zijn eerst ergens iets gaan eten, waar we nog even gebleven zijn om verder te werken aan ons project. Om 16 uur werden we verwacht op het VVOB kantoor voor een meeting. Eerst bespraken we algemene zaken over de stage, nadien hadden we het over de taken die we gekregen hebben van Odisee, om tot slot over te gaan naar de evaluatiedocumenten die we nodig hebben.

Rond 17 uur volgde er een meeting die specifiek over ons project 'misvattingen in wiskunde' ging. We hadden namelijk om 18 uur een skype meeting met de wiskunde lectoren van Odisee Waas.   Kevin en ik bereidden dit voor door een aantal punten vooraf te overlopen.

Om 18 uur gingen we over tot de skype meeting met mijn wiskunde lectoren. We speelden allerlei informatie door naar hen, die zij nodig hebben voor hun project. Ze keren namelijk in juli terug naar Cambodja om mee te werken aan de training voor de leerkrachten in Cambodja. Hierbij leren de leerkrachten werken met materialen, materialen maken en worden er didactische tips aangereikt. Bovendien worden ook de misvattingen hierin verwikkeld.

's Avonds gingen we nog even op stap met de Ambers, aangezien Amber Stevens 3 maart jarig was!
Dit moest dus gevierd worden! :)

Dinsdag 03/03/2015

Op dinsdag is er niet veel gebeurd. Kevin en ik keerden terug naar Kampong Cham.
Kevin ging even slapen en terwijl ben ik er op uit getrokken met de fiets.
Ik heb ontdekt dat ze hier een 'park' hebben om te rolschaatsen. Bovendien kwam ik ook een speeltuin en trampolines tegen waar een heel aantal kinderen aan het spelen waren.

's Avonds na het eten, kropen we vrij vroeg in ons bed, zodat we de volgende dag weer fris voor de klas zouden staan. Woensdag was namelijk de eerste dag waarop we het derde leerjaar zouden ontmoeten!

Juhm Rieph Lie! ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten