woensdag 11 maart 2015

Kennismaking met het derde leerjaar + Kratie

Juhm Rieph Sue!

Woensdag 04/03/2015

Woensdagochtend werkten Kevin en ik verder aan onze Engelse les die we donderdag moesten geven. Bovendien vond ik even de tijd om alvast te starten aan een nieuw blogberichtje om jullie op de hoogte te houden. :)

In de namiddag maakten we ons klaar om naar school te vertrekken. Dit was namelijk de eerste dag waarop we kennis maakten met het derde leerjaar. In mijn klasje zitten er 36 leerlingen. Eéntje minder dus dan in het 6de leerjaar. :)

Een fotootje van mijn klas:



De kinderen kwamen me meteen verwelkomen en vroegen naar mijn naam. Ze waren nog druk in de weer met het kuisen van hun klaslokaaltje. Alle banken werden op hun zijkant gezet zodat ze overal goed konden vegen. Over het bureau van de leerkracht werd een mooi lakentje gelegd. Wanneer de bel rinkelde, gingen de leerlingen meteen naar buiten op twee rijen staan. Eén leerling stond vooraan en zei verschillende zaken, waarop de rest van de leerlingen meteen allerlei bewegingen maakten ( linkerbeen vooruit, rechterarm vooruit...). Achteraf bleek dat de leerlingen dit telkens voor elk lesuur doen.



Het viel meteen op dat de muren vol hangen met allerlei didactische posters. Deze worden telkens door de leerkrachten of de student leerkrachten zelf gemaakt. De prenten op de posters zijn werkelijk prachtig getekend! Hierdoor zijn de posters ook heel zinvol.
Wanneer de student-leerkrachten lesgaven, liep de leerkracht van de klas ook rond om de leerlingen mee te begeleiden en te helpen.

's Avonds wachtten we twee nieuwe couchsurfers op. Deze keer waren het twee meisjes, twee zussen. De ene is al 3 jaar de wereld aan het rondreizen, de andere heeft net 3 jaar gewerkt in Afrika. Ze verbleven twee nachten bij ons, maar aangezien wij naar school moesten, konden we enkel onze tijd 's avonds samen doorbrengen.

Donderdag 05/03/2015

Donderdagochtend liep de wekker weer af om 6 uur. Om 7 uur startte ik met lesgeven. Ik gaf terug 4 uur Engels aan het vierde leerjaar. Tijdens deze les leerden de leerlingen opnieuw enkele letters van het alfabet, namelijk e, f, g, h en i.



Kort verloop van de les:

- ABC song
- Herhalen van de letters a, b, c en d + kennismaken met de letters e, f, g, h en i.
- Per twee kregen ze de nieuwe letters:
                De letter omhoog steken die de leerkracht zei.
                Eén iemand toonde een letter, de andere zei welke letter het was.
                Eén iemand zei een letter, de andere toonde welke het was.
- De letters leren schrijven; met de vinger in de lucht, met de vinger op de bank, op hun klein whitebordje/ krijtbordje en tot slot in hun schriftje.




De 4 lesuren gingen alweer snel voorbij. Hoewel, wanneer ik de 4de les gaf, deze toch net één keer teveel was. :)

In de namiddag werkte ik nog wat verder aan het project misvattingen in wiskunde en bracht ik nog enkele zaken in orde. Kevin moest in de namiddag lesgeven, dus ik keerde tegen 17 uur terug naar ons huisje.

's Avonds haalden we streetfood en hebben we met de twee meisjes gepicknickt aan de overkant van het water.

Vrijdag 06/03/2015

Vrijdagochtend werkten we na het ontbijt nog even voor school. We namen afscheid van de twee meisjes die hun reis verder gingen zetten. Nadien maakten we ons klaar om naar de lagere school te gaan. In de namiddag observeerden we nog 4 uur in het derde leerjaar.

Vandaag was dus een gewone doordeweekse dag. ;)

's Avonds kropen we op tijd in ons bed, aangezien we de volgende ochtend vroeg zouden vertrekken naar Kratie. :)

Zaterdag 07/03/2015

Zaterdagochtend liep de wekker om 10 na 6. Uiteindelijk ben ik pas om 6.30 uur uit mijn bed geraakt. :) Na een stevig ontbijt, begonnen we alvast aan het materiaal voor de les over kloklezen die we maandag zouden geven. We maakten alvast een papier met een digitale en een analoge klok erop, waar we nadien een plastiek over kleefden, zodat de leerlingen hier met een uitwisbare stift op konden schrijven. Bovendien maakten we ook al het huiswerk blaadje, zodat we dit alvast kunnen kopiëren.

Rond 9.30 uur startten we onze tocht naar Kratie. Het was een heel mooie weg en de tocht alleen al was genieten van alle mooie dorpjes en de prachtige uitzichten. Na een lange rit van 4 uur ( die toch veel beter was dan een rit op de bus van 4 uur) namen we de ferry naar Kratie.





We besloten om eerst even iets te eten en wat te rusten. Nadien gingen we op zoek naar een guesthouse waar we konden verblijven. Via trip advisor vonden we al gauw een heel mooie verblijfplaats. Eindelijk nog eens een goede warme douche! Dat heeft deugd gedaan! :)

Om 16 uur namen we de ferry naar een eilandje, dat we verkenden met de taxibrommer. Onderweg was het weer genieten van de kleine dorpjes die we passeerden en de kindjes die steeds 'hello' riepen.




We kwamen ook voorbij een Vietnamees drijvend dorpje. Vietnamezen krijgen namelijk geen grond om op te bouwen in Cambodja, vandaar dat ze het op deze manier oplossen. ;) 
We stopten even aan de kant en daalden af om het dorp van iets dichterbij te zien. 








Onze tijd zat er bijna op, vandaar dat we nadien terugkeerden naar de boot. We moesten een heel deel door het zand. Gelukkig lagen er houten planken op, waardoor het met de brommer 'iets makkelijker' was. Hoewel de mevrouw op de brommer dit volgens mij zelf een hele uitdaging vond. :) 

's Avonds zijn we iets gaan eten en kropen we op tijd in ons bed, zodat we de volgende dag de Irrawaddy dolfijnen een bezoekje konden brengen.

Zondag 08/03/2015

Zondagochtend vertrokken we na het ontbijt direct met de brommer naar de plaats waar je met de boot tussen de dolfijnen kan varen. Dit was namelijk nog 15 km verderop.

Eens aangekomen, kochten we ons ticket voor een boottocht van  één uurtje. We hebben verschillende dolfijnen boven water zien komen, maar ze waren net iets te snel of te ver van ons verwijderd om er een foto van te nemen. We hebben wel enkele foto's, maar je ziet de dolfijnen slechts een beetje. Ik heb alleszins genoten van deze boottocht. Het was fijn om het geluid van de dolfijnen te horen die af en toe een kijkje boven water kwamen nemen. :)






Voor de boottocht leerden we twee mensen kennen die samen met ons in een boot wilden. Aangezien Kevin en ik in Cambodja werkten, was dit een heel gedoe waardoor dit uiteindelijk niet lukte. Na de boottocht gingen we samen met hen naar een plaats om te zwemmen.  Dit was slechts 1 km verder. Toen we daar aankwamen, zagen we van bovenaf alle hutjes in het water al staan.





We zochten ons een plaatsje waar we rustig konden vertoeven. We zagen vooral lokale mensen die hier kwamen zwemmen. Na een poosje besloten we ons in het water te wagen. Eerst voelde ik iets in mijn tenen knijpen, dus ik trok mijn voeten al gauw weer uit het water. :) Achteraf zagen we dat de mensen kleine visjes en kleine krabbetjes uit het water haalden. Het was dus waarschijnlijk een klein krabbetje aan mijn teen. ;) Even later deed ik een tweede poging. Er was echter zo'n sterke stroming op het water dat we al snel achteruit gingen, in plaats van vooruit. Gelukkig waren er verschillende delen aan die constructie die in het water stond, om je aan vast te houden. ;) 

Rond de middag was het jammer genoeg tijd om te vertrekken, aangezien we nog een trip van 3 uur tegemoet gingen. Vooraleer we hieraan begonnen, zijn we eerst nog iets gaan eten. Nadien startten we onze tocht terug, richting Kampong Cham. Deze keer namen we een andere terugweg. De trip duurde slechts 3 uur, in plaats van 4 uur. Gelukkig, want dat is toch vrij lang om op een brommertje te zitten. ;) 

's Avonds werkten we nog verder aan onze lesvoorbereiding voor de volgende dag. Nadien gingen we slapen, aangezien de wekker maandag terug om 6 uur zou aflopen... :)

Zo dat waren mijn belevenissen tot nu toe! ;) 

Tot de volgende! 

2 opmerkingen:

  1. Amai Steffie , ge zijt al kei bruin ! Echt super mooie foto's ! Ge doet da daar evht kei goed precies! Ik ben al benieuwd naar u volgend berichtje!!! Mis je

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt zo, maar zo bruin ben ik nog niet hoor! ;)
      Dank u, het is hier ook super mooi! :D
      Mis je ook! Doe het daar nog goed in Namen, maar daar twijfel ik niet aan. ;)

      Verwijderen