woensdag 18 maart 2015

Teacher Steffie in grade 3 + Siem Reap

Juhm Rieph Sue! 

In alle drukte zoek ik toch even een moment op om jullie op de hoogte te kunnen brengen
van mijn avonturen hier in Cambodja. ;)

Maandag 09/03/2015

Ondanks dat ik nu al een weekje in het klasje van het derde leerjaar thuis hoor, ben ik nog niet verdwenen in het 6de leerjaar. Mijn medestudent Chey zorgde namelijk voor een mooie poster in de klas. Ik heb het geluk dat ook mijn naam onderaan vermeld staat, hoewel ik dit helemaal niet getekend heb! Ik schrok wel even toen ik mijn naam plots op één van de posters zag staan. Deze is werkelijk heel goed getekend! Chey heeft dit overgetekend uit een wetenschapsboekje.

Dankzij hem blijf ik toch nog een beetje in het 6de leerjaar rondhangen. :)



De student-leerkrachten maken vaak posters om in de klas omhoog te hangen. Op die manier worden oudere posters vervangen door nieuwere. De posters die ze maken voor de klas bevatten niet altijd de inhoud waarover ze les geven, maar wel de leerstof voor het 6de leerjaar natuurlijk.
Ook Iny heeft haar steentje toen bijgedragen en zorgde voor een poster met de verschillende windrichtingen op.

Maandagochtend liep de wekker af om 6 uur. Om 6.40 uur vertrokken Kevin en ik naar de lagere school. Het eerste uur hadden de leerlingen turnen. Ze gingen buiten op rijen staan en deden allerlei 'gymnastiek' oefeningen. Er stond telkens één leerling vooraan die de oefeningen voordeed.


Nadien gingen ze terug op rijen staan, de leerkracht zei verschillende zaken waarop de leerlingen toepasselijke bewegingen maakten. Vervolgens mochten de leerlingen naar binnen gaan. 


Wanneer de leerlingen binnen waren, gingen ze achter hun bank staan en begroetten ze de leerkracht. Nadat ze de toestemming hadden gekregen om te gaan zitten, bedankten ze de leerkracht en gingen ze zitten. 


Aangezien de les nog niet gedaan was, deden de leerlingen een spel in de klas. Eén leerling was de verkoper en liep rond met een boekje op zijn hoofd. Hij zei de hele tijd 'vegetable, fruit, vegetable, fruit...'. Wanneer hij het boekje op de bank van een leerling legde, zei hij ofwel 'vegetable' ofwel 'fruit', de andere leerling moest dan zo snel mogelijk een soort fruit of groente zeggen. Als de leerling fout was of te laat, werd hij/zij de nieuwe verkoper.


De leerlingen kregen de opdracht om individueel te werken. Wanneer de leerlingen klaar waren, hadden ze elk hun eigen 'bezigheid'. Zo was er een leerling die meteen haar kleurplaten bovenhaalde en begon te kleuren. Zoals je ziet zijn ook in Cambodja de Disney prinsessen gekend. ;)


Het tweede lesuur was het mijn beurt om les te geven. Ik gaf les over klok lezen.




Dit was het materiaal dat ik voor deze les had voorzien.









De leerlingen kregen een speciale klok, dit was een klok op een papier maar met een plastiek erover zodat ze hierop konden schrijven met een uitwisbare stift. Ik noteerde ofwel de digitale tijd en dan noteerden de leerlingen de analoge tijd, ofwel omgekeerd. De leerlingen vonden dit alleszins super! :)







Nadien staken de leerlingen de klok in de lucht, zodat ik kon zien of iedereen juist was.







Tot slot maakten we enkele oefeningen klassikaal, de overige oefeningen maakten de leerlingen als huiswerk. Het is hier namelijk een gewoonte dat we bij elke les wiskunde huiswerk meegeven.


In de namiddag vertrokken Kevin en ik naar het PTTC om onze les voor te bereiden voor de volgende dag. 's Avonds werkten we nog even verder zodat alles klaar is voor de volgende dag. 

Dinsdag 10/03/2015

's Ochtends werden we terug om 6.45 uur op de lagere school verwacht. Deze ochtend gaf ik weer les over het klok lezen. 

De leerlingen kregen in groepjes van 4 een analoge klok, aan het bord hingen digitale klokken. De leerlingen moesten de digitale klok zoeken die bij hun analoge klok hoorde.



De leerlingen kregen terug hun speciale klok. Ik noteerde ofwel het digitale uur en de leerlingen de analoge klok, ofwel omgekeerd.








Iedereen ging meteen aan de slag en tekende de wijzers op de analoge klok of noteerde de cijfers op de digitale klok.









Eén leerling kwam aan bord om de oplossing te noteren.










De leerlingen gingen zelfstandig aan de slag om de oefeningen in hun werkschriftje te maken.

Nadien gingen de leerlingen naar de bibliotheek. 




De leerkracht koos een boek uit dat hij zou voorlezen. Eerst werd de kaft van het boek besproken.








De leerkracht las het verhaal voor en stelde regelmatig vragen aan de leerlingen.









Ondertussen waren er ook leerlingen die een boekje lazen, in een ruimte die door de boekenrekjes een beetje is afgezonderd. Deze leerlingen hadden in de namiddag les en mochten in de voormiddag lezen in de bibliotheek.


Het bezoek aan de bibliotheek werd afgesloten met een lied. Dit lied wordt telkens gezongen wanneer ze naar de bibliotheek gaan.






Nadien gingen de leerlingen, rij per rij, terug naar de klas.







In de namiddag werden Kevin en ik terug op het PTTC verwacht om onze les voor de volgende dag voor te bereiden. s' Avonds werkten we nog even verder aan de les, zodat we er helemaal klaar voor waren!

Woensdag 11/03/2015

Vandaag gaven we geen les wiskunde of Engels, maar we zouden het hebben over de speciale dag die het zondag was, namelijk 'International Women's Day'. Een dag om elke vrouw even in de schijnwerpers te zetten, want hier in Cambodja heerst er nog vaak ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. De vrouwen hebben hier minder rechten en de man wordt vaak als 'hoger' aanzien. Bovendien gelden hier vaak nog stereotiepen i.v.m. gender. Vandaar dat wij de aandacht hierop wilden vestigen om de leerlingen hiervan bewust te maken. 

We vroegen aan de leerlingen welke bijzondere dag het zondag was. Er waren in mijn klas verschillende leerlingen die dit wisten. Nadien toonden we twee prenten van een man en een vrouw, een prent van politiesymbool en een prent van een Cambodjaanse keuken. We vroegen de leerlingen deze prenten te combineren. Al gauw werd de man toegewezen aan het politiesymbool en de vrouw aan de Cambodjaanse keuken. Wanneer we echter vertelden dat het in werkelijkheid andersom was, waren de leerlingen verwonderd. We maakten hen dus duidelijk dat het niet altijd is zoals de stereotypen, maar dat het wel degelijk ook anders kan. 


Nadien mochten de leerlingen nadenken welke vrouw/ welk meisje in hun leven heel bijzonder is. Deze tekenden ze op een papier en ze noteerden erbij waarom ze haar bewonderen. Wanneer ze klaar waren, mochten ze in groepjes bij elkaar zitten en vertelden ze over wie ze getekend hadden en waarom. 










De leerlingen zorgden voor een prachtig resultaat! Deze poster blijft ook voor een bepaalde periode in de klas hangen.


Tot slot knutselden we een bloemetje, hierin schreven de leerlingen een boodschap naar de vrouw/ het meisje naar wie ze opkijken. Ze schreven waarom ze hen bewonderen, deze bloem gaven ze dan als bedankje aan hun 'Great woman'. Dit waren vaak de mama's en die waren dan ook heel blij met hun cadeautje! :) 


Ikzelf was heel tevreden over deze les. Er waren zeer mooie resultaten en ook de 'Great women' waren heel blij met hun verrassing. :)

In de namiddag begonnen we met het voorbereiden van onze les Engels op het PTTC.'s Avonds gingen de voorbereidingen verder. Wanneer we hiermee klaar waren, konden we met een gerust hart gaan slapen. 

Donderdag 12/03/2015

Donderdagochtend ging ik aan de slag met enkele schooltaken. Nadien keek ik nog even alles na voor de les Engels die ik in de namiddag moest geven. 

In de namiddag gaf ik dus 4 uur Engels, dit was terug aan de 4 klassen van het 4de leerjaar. 

In het werkboekje van de leerlingen worden telkens enkele letters van het alfabet aangeleerd en dan weer iets totaal anders ertussen zoals leren tellen, jezelf introduceren... Ik vond het beter om de leerlingen eerst alle letters van het alfabet aan te leren en dan over te gaan naar andere thema's. Wanneer ik de leerkracht Engels hierover aansprak, beaamde zij dit. Vandaar dat ik vanaf nu dus eerst het alfabet zal afronden, vooraleer er een ander thema wordt aangehaald. 

Hieronder zie je het materiaal dat ik voor deze les had voorzien:


Ik begon de les met het herhalen van de gekende letters. Daarna vroeg ik of er leerlingen waren die de wisten welke letters hierop volgden in het alfabet. In elke klas waren er verschillende leerlingen die hierop konden antwoorden. Nadien haalde ik mijn 'alfabetvlagjes' boven. Hierop stond heel het alfabet. Op die manier konden de leerlingen deze keer het ABC-lied meezingen. Alle leerlingen zongen dan ook uit volle borst het hele alfabetlied mee! :) 

Nadien bracht ik de nieuwe letters aan (ik had deze op gekleurd papier genoteerd). De leerlingen zeiden telkens welke letter het was, wanneer ik een letter aanduidde. 

Vervolgens speelden we het spel Bingo met de gekende letters. De leerlingen waren super enthousiast! Ik werd er zelf vrolijk van om ze zo bezig te zijn. Hoe gelukkig ze waren als ze een letter mochten doorkruisen! :)



Na dit spelletje werden de letters nogmaals herhaald op verschillende speelse manieren. Daarna werd er overgegaan naar het leren schrijven. De leerlingen keken eerst hoe ze het moesten schrijven, nadien deden ze het mee met hun vinger in de lucht, met hun vinger op de bank en tot slot noteerden ze het op hun whitebordje. 

                                    

 Op het einde noteerden de leerlingen alle letters in hun schriftje.


Hier zie je nog een foto van hoe het bord eruit zag op het einde van de les. 



Dit zijn de twee Cambodjaanse student-leerkrachten en de leerkracht Engels: 


Vrijdag 13/03/2015

Vrijdagochtend werden we om 8 uur op de lagere school verwacht. Er werd een soort vergadering gehouden waarbij een leerkracht van het derde leerjaar ons op de hoogte bracht van de resultaten die de leerlingen in het eerste semester behaald hadden. Ook werden er mogelijkheden besproken waardoor het onderwijs kan verbeteren. Zo stelde een leerkracht voor om een wetenschapsklas in te richten voor de wetenschapslessen.

Wanneer de vergadering gedaan was, zijn we iets gaan eten. Rond 12 uur besloten we om met de brommer te vertrekken naar Siem Reap, aangezien iemand ons wist te zeggen dat dit 'slechts' 4,5 uur rijden was.

Voor we goed en wel vertrokken waren, kregen we al te maken met 'pech'. Het was niet voor niets vrijdag de dertiende... :) De baan lag er verschrikkelijk bij! Wanneer ik zeg dat het een 'bumpy road' was, is dit nog zacht uitgedrukt. Gelukkig hadden we ons mondmaskertjes gekocht net voor we vertrokken, deze waren zeker niet overbodig. We waren slechts een goed uur onderweg en we kregen een lekke band... Gelukkig vonden we al snel iets in de buurt waar we onze band konden laten maken. Hoewel we hierdoor toch een uurtje vertraging opliepen...


Nadat we ongeveer 120 km hadden gereden, zaten we helemaal onder het stof! We zagen letterlijk bruin/zwart van het stof.

Dit was echter geen reden om te stoppen, we besloten om door te rijden tot in Siem Reap. Gelukkig hadden we de laatste 160 km een tamelijk goede baan... ( Op de foto zie je een stukje van zo'n uitzonderlijk goede baan...) En ja hoor, je leest het goed: de totale rit was 280 km!
Gelukkig had ik een goede chauffeur (Kevin) die ervoor zorgde dat we rond 19 uur veilig aankwamen in Siem Reap.

We zochten eerst naar een verblijfplaats, die we gelukkig nog vrij snel gevonden hadden.
Een warme douche konden we zeker en vast gebruiken, en die heeft dan ook meer dan deugd gedaan! Nadien zijn we op zoek gegaan naar eetgelegenheid, en wat is het geworden? PIZZA. :) Tot slot zijn we nog iets drinken om nadien terug te keren naar onze verblijfplaats om in ons bedje te kruipen.

Zaterdag 14/03/2015

 Zaterdag zijn we op verkenning geweest in Siem Reap. We hebben ook enkele marktjes bezocht, er zijn er namelijk heel wat in Siem Reap. Na het middageten bezochten we een kunstatelier. Wanneer we hier aankwamen, zagen we meteen al twee grote bussen staan, waarvan de toeristen net aan het afstappen waren. Er was een grote winkel waar je de verschillende producten kon kopen. Ook kon je de verschillende ateliers binnengaan waar je de mensen aan het werk zag. Eerlijk gezegd had ik het gevoel dat we een dierentuin bezochten... Alle toeristen namen 100'en foto's van de mensen die aan het werk waren, ze gingen zo dicht bij de werkende mensen dat die bijna een duw kregen. Er hing een touw waar je niet voorbij mocht en toch stapten er mensen schaamteloos over om een foto te nemen... We zijn hier dus slechts 5 minuten gebleven en dan zijn we weer vertrokken omdat we hier geen goed gevoel bij hadden.

In de late namiddag besloten we terug te keren naar onze verblijfplaats aangezien daar een zwembad was. We hebben nog twee uurtjes kunnen genieten van de zon.


 's Avonds bezochten we nog een marktje en wandelden we door het centrum van Siem Reap 'by night'. Tot onze grote verbazing kwamen we daar een Belgisch eetcafé tegen, waar je ook Belgische biertjes kon verkrijgen. Hier konden we natuurlijk niet aan weerstaan en we besloten dus om hier iets kleins te eten en zo kon Kevin ook genieten van een Belgisch biertje. :)

(Je ziet het niet op de foto vanwege het lichtje op het bord, maar op die plaats stond dus de Belgische vlag!)


Nadien wandelden we naar de 'Pub street'. Hier zag je een muziekgroepje op straat spelen, een dame die met vuurslingers een showtje gaf...We sloten de avond af met enkele biljartspelletjes. :)
Siem Reap is een druk stadje, maar wel gezellig druk! :)


Zondag 15/03/2015

 Zondagochtend vertrokken we rond 10 uur naar Kampong Cham en om eerlijk te zijn... We zagen allebei toch wat op tegen deze rit. Gelukkig zat vandaag alles veel beter mee tegenover vrijdag. We hadden al een hele tijd de goede baan en we wisten dat de slechte weg elke minuut kon beginnen. Deze leek echter maar niet te komen... Wanneer we op google maps keken, zagen we dat we verkeerd gereden waren. Hoewel we dit helemaal niet erg vonden! Deze baan sneed een heel stuk van de weg af en was bovendien stukken beter. Hierdoor kwamen we na 4,5 uur 'al' aan in Kampong Cham.

Na een kleine powernap begonnen we aan de voorbereidingen voor onze les die we maandag moesten geven. Aangezien we pas in de namiddag moesten lesgeven, maakten we zondagavond onze lesvoorbereiding en de documenten die we nodig hadden op de computer, zodat we maandagvoormiddag al ons materiaal konden knippen.

Die avond zijn we vroeg slapen, zodat we de volgende dag weer fris voor de klas konden staan. :)

Tot de volgende blogpost! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten