woensdag 22 april 2015

Vakantie in Cambodja!

Dag lieve vriendjes allemaal!

Hier ben ik weer met een berichtje over mijn avonturen van de afgelopen twee weken. :)

Veel leesplezier!

Zaterdag 4/04/2015

Zaterdagochtend ging ik samen met Amber naar het basketbaltoernooi op een internationale school.
We hebben namelijk een vriendengroepje hier in Cambodja waar we vaak mee afspreken, vandaar dat we voor hen gingen supporteren. :)

's Avonds mochten we samen met hun naar een trouwfeest van een vriendin van hen.
Wanneer we aankwamen, werden we meteen verwelkomt door de familie en kregen we een klein geschenkje (een balpen). Nadien mochten we aan tafel gaan zitten.
De feest vond plaats in een grote zaal, er waren telkens rijen van tafels waartussen het voedsel op rolbanden passeerde. Op die manier kon je nemen wat je wou. Bovendien was er ook nog een buffettafel met een heel gamma aan eten. We hebben ons buikje goed kunnen rond eten! :)

Zondag 5/04/2015

Zondagmiddag kwamen Jordy, Bert, Julie en Thanee aan in Cambodja (de vrienden van de Ambers), die natuurlijk nu ook mijn vrienden zijn! :D
's Avonds gingen we gezellig samen iets eten. Nadien trokken we nog even naar de Riverhouse voor een drankje. We kropen niet te laat in ons bedje, zodat onze vriendjes konden bekomen van hun reis.

Maandag 6/04/2015

Maandag kwam Sofie, een vriendin van Amber, toe. Nu was ons groepje compleet. :)
Aangezien het een warme dag was, zijn we in de namiddag naar het zwembad getrokken om te genieten van de zon. :)

Dinsdag 7/04/2015

Dinsdagochtend bezochten we het genocidemuseum in Phnom Penh. Ook al was ik hier reeds geweest, het doet toch nog steeds iets met je als je die beelden weer ziet...

In de namiddag trokken we naar het Koninklijk Paleis in Phnom Penh. We wisten dat we een lange broek moesten dragen en onze schouders bedekt moesten zijn. Vandaar dat we een sjaal mee hadden, maar dit was blijkbaar niet genoeg het moest echt een T-shirt zijn...
Gelukkig waren we hiervoor nog even langs de Central Market gepasseerd en hadden we enkele kledingstukken gekocht die we konden aandoen.

Die nacht namen we om 1 uur de nachtbus richting Battambang. We liepen hierbij echter wel vertraging op, aangezien deze pas 3 uur later is vertrokken. Gelukkig waren er bedjes in de bus waardoor we alvast een dutje konden doen. :)

Woensdag 8/04/2015

Woensdagochtend kwamen we aan in Battambang. Aangezien we in een hotelletje zaten met een zwembad, besloten we om hier eerst een duikje te nemen.

Nadien bracht een Tuk Tuk ons naar de Bamboetrein. Hier reed vroeger een echte trein, maar deze werd verwoest door de Khmer Rouge. Sindsdien vervoerden de Cambodjanen zaken met de Bamboetrein: het karretje werd vooruit geduwd door de Cambodjanen met een bamboestok. Vandaag de dag gebeurt dit echter met een motor. :) Wanneer er tegenliggers kwamen, werd er één van beide karretjes van de sporen gehaald zodat het ander karretje kon passeren.

Daarna trokken we naar de 'batcave'. Rond 17.30 uur zagen we hier duizenden vleermuizen uit de grot vliegen. Ze vormden een lange sliert en leken zich voor te bewegingen als een slang in de lucht.

Nadat alle vleermuizen vertrokken waren, namen we de jeep om een kijkje te nemen op de heuvels en in de grotten. Daar zagen we enkele tempelcomplexen en de killing cave. De killing cave was een grote grot waar tijdens de Khmer Rouge Cambodjanen bovenaan moesten gaan staan.  Hun handen werden vastgebonden en vervolgens werden ze meedogenloos naar beneden gegooid... Wanneer ik dit te horen kreeg en op die plaats stond, ging er een rilling door mijn lichaam...

Donderdag 9/04/2015

Donderdagochtend namen we een frisse duik in de rivier en brachten daar wat tijd door.

In de namiddag brachten we een bezoek aan een krokodillenboerderij. Nadat we de grote krokodillen gezien hadden, gingen we iets verder waar we de kleintjes konden zien en vasthouden. :)

In de late namiddag namen we de taxi naar Siem Reap. Aangezien we hier in de vooravond aankwamen, zijn we die avond de Pubstreet gaan verkennen. Het is daar de gewoonte rond de periode van Khmer Nieuwjaar om met talkpoeder op elkaar te gooien. We zagen er allemaal al snel als spookjes uit en hadden een geweldige avond! :)

Vrijdag 10/04/2015

Vrijdag bezochten we de tempels in Ankor Wat. Deze zijn werkelijk prachtig! Wanneer we daar aankwamen en ik de tempels zag, waren deze zo overweldigend. Vooral als je nadenkt hoeveel mensen hier aan hebben gewerkt en hoe lang! Wanneer je hier rondloopt voel je je plots heel klein. :)

's Avonds dronken we nog even iets in de Pubstreet. :)

Zaterdag 11/04/2015

Zaterdag deden we een boottochtje op het Tongle Sap meer. We bezochten een heel groot drijvend dorp. Het was zeer interessant om dit te zien, bovendien mochten we een kijkje nemen in enkele drijvende schooltjes. :)

Na onze boottocht bezochten we nog enkele marktjes in Siem Reap. Het is heel gezellig om daar rond te lopen. Je mag echter niet te lang naar iets kijken of ze proberen je al te overhalen om het te kopen. ;)

Die avond gingen we nog een laatste keer uit in Siem Reap, dit was meteen ook het afscheidsfeestje voor Sofie, want zij vertrok de volgende ochtend terug naar België.

Zondag 12/04/2015

Zondag was een rustige dag, we hebben de stad een beetje verkend en de marktjes nogmaals bezocht.
's Avonds gingen we naar een circusshow, die werkelijk spectaculair was!
Doorheen de show was er een verhaallijn over een meisje die de periode van de Khmer Rouge meemaakte. Het was aangrijpend, maar er was ook veel humor in verwerkt. Een geslaagde show!

Die avond vertrokken we om 22 uur naar Phnom Penh. Aangezien we daar 's nachts aankwamen, gingen we nog even naar het huisje van de Ambers om daar nog wat te slapen.

Maandag 13/04/2015

Maandagochtend vertrokken we met een minibusje naar Kampot. Daar kwamen we rond de middag aan. We verbleven daar twee nachten in gezellige hutjes.

We verkenden het centrum en in de late namiddag maakten we een boottochtje. Dit was prachtig! Het deed ons deugd om na al die drukke 'steden' eens rustig in de natuur te zijn. We zagen een mooie zonsondergang en als het donker was konden we enkele vuurvliegjes spotten.

Dinsdag 14/04/2015

Dinsdagochtend gingen we even zwemmen in de rivier waar we maandag ons boottochtje hadden gedaan. Je kon namelijk vanaf onze verblijfplaats in het water gaan. Zalig, met een zwemband een beetje in het water dobberen! :)

In de namiddag besloten we een brommertje te huren en door het Bokor Highland te rijden. Heerlijk genieten van deze mooie uitzichten en het rijden tussen de bergen! Wanneer we zo goed als boven waren heb ik een brommertje overgenomen en heb ik verder gereden. Dit was geweldig!

Woensdag 15/04/2015

Woensdagochtend namen we de Tuk Tuk om van Kampot naar Kep te gaan. Daar vonden we, na enige tijd zoeken, een leuke verblijplaats. Eens geïnstalleerd, trokken we naar het strand. Het was daar echter heel druk waardoor we besloten om met een bootje naar Rabbit Island te gaan. Daar vertoefden we voor de rest van de dag, relaxing time! :)

Donderdag 16/04/2015

Donderdag besloten we om terug te keren naar het Rabbit Island en nog een dagje te relaxen.

Rond 17 uur keerden we terug naar onze verblijfplaats, aangezien we om 17.30 uur werden opgehaald met de minibus om terug te keren naar Phnom Penh.
Daar kwamen we aan rond 22 uur en aangezien het de voorlaatste avond was dat de Ambers hun vrienden hier waren, besloten we om samen nog iets te gaan drinken.

Vrijdag 17/04/2015

Vrijdagochtend vertrok ik samen met David (iemand van onze vriendengroep hier) naar Mondulkiri. We kwamen rond de middag aan en besloten een brommertje te huren zodat we ons makkelijk konden verplaatsen. In de namiddag bezochten we een kleinere waterval. David was hier al geweest en vertelde me dat ze toen altijd van de waterval sprongen. Nadat we wisten dat het water diep genoeg was, besloot hij om terug te springen. Dit moest ik natuurlijk ook gedaan hebben, ik belandde echter op mijn rug, wat niet veel deugd deed, maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb! :D

Daarna hebben we nog rondgereden met de brommer en genoten van de mooie natuur. Soms zag je tussen alle natuur stukken die ontbost waren. Dit was triestig om te zien, het is zonde dat de bewoners hier niets tegen kunnen beginnen...

Zaterdag 18/04/2015

Zaterdagochtend begonnen we onze tocht naar de grote waterval in Mondulkiri. Dit was een goed uurtje rijden, aangezien de baan ook niet optimaal was. Eens aangekomen, moest je langs een marktje naar beneden gaan, daar kwamen we toe aan de grote waterval. Hoewel deze eigenlijk nu niet zo 'groot' was, aangezien het droog seizoen is. Normaal is de hele vlakte die je ziet voor de waterval ook deel van de waterval, en loopt deze nog verder door naar beneden, maar dit deel was nu niet bereikbaar. :)

Hier hebben we grotendeels de dag doorgebracht. Op onze terugweg naar onze verblijfplaats passeerden we een koffieplantage, hier zijn we even gestopt om eens rond te kijken. Je kon daar ook overnachten en op foto's zag je dat er vroeger veel mensen kwamen zwemmen. Er was nog een glijbaan die uitkwam in het meer, maar die werd niet meer gebruikt, jammer genoeg. :)

Zondag 19/04/2015

Zondagochtend vertrokken we om 7 uur met het minibusje naar Phnom Penh. Daar kwamen we rond de middag aan.

In de namiddag ging ik samen met de Ambers volleyballen op de internationale school van onze vrienden hier in Cambodja. :) Na een aantal spelletjes kleedden we ons om, om met hen mee te gaan naar de kerk. Dit is een ruimte in de internationale school, het is hun protestantse kerk. De mis begon rond 16 uur en eindigde rond 17.30 uur. Het was leuk om dit eens mee te maken. De mis begon met een heel aantal liedjes die door iedereen werden meegezongen. De tekst verscheen telkens vooraan op een dia, waardoor ook wij konden meezingen. Dit was zo een bijzonder gevoel, dat ik er kippenvel van kreeg. :) Nadien vertelde de pastoor een verhaal dat hij linkte aan het hedendaagse leven.

Na de mis zijn we met heel de bende nog gezellig iets gaan eten. :)
Daarna vertrokken we terug naar huis en ben ik samen met de Ambers en Ehud nog een half uurtje gaan lopen. Dat was lang geleden, maar het is toch gelukt. ;)

Jullie zijn weer helemaal up-to-date met mijn verhalen! :)